Få ekstra fokus på irriterende ting i virksomheden

Når du har egen virksomhed, så er der nogle få sjove og spændende faktorer, som du skal relatere sig til. Det kan have helt afgørende værdi for din virksomhed.
Uanset om du har et enkeltmandsfirma, et ApS eller et aktieselskab, så læs med her!

Du får lige her en oversigt med de faktorer, som det er vigtigt, at man har styr på. Oversigten er stor men ikke endelig, men brug den eventuelt til at brygge din egen liste!

Bogføring, revisorer og dårlige betalere

Det er ikke altid sjovt, at rode rundt i regnskabet. Her kan man finde samarbejdspartnere, der absolut ikke har betalt deres faktura til jer, og så står man og tænker over dilemmaet: Er det her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan er det nu med varsel om inkasso og er det meget lettere bare at finde et inkassofirma. En af de tidspunkter, hvor du typiske konfronteres med den her slags issues, det er når man knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Lige her er det afgørende at have en hensigtsmæssig bogfører og en udmærket revisorvirksomhed. Revision af regnskaber og arbejde med bogholderi er for mange firmaer et rent helvede. Men revision af økonomien skal håndteres, og det er yderligere en af de væsentlige faktorer i din virksomhed, som man bør forholde sig til.

Godt arbejdsmiljø

En stor del af det der skaber dit firma, det er dine ansatte. Hvis man ikke har skarpe medarbejdere, så har man ikke en god firma. Der er flere metoder til, at skabe et dejligt miljø at arbejde i og gøre dine ansatte veltilfredse. Gode arbejdsvilkår er både godt for din glæde ved at være ejer af firmaet, men også godt for din bundlinje. Glade ansatte er ofte villige til at gøre rigtig meget for at danne gode resultater.
Vigtigst er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvordan snakker man til dine ansatte, hører du efter hvad de siger og griner man af deres vittigheder – selv dem som er rimelig dårlige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt afgørende især i flade organisationer, at der er en udmærket og rar måde som vi taler til hinanden på.
Et andet centralt element er gode materielle arbejdsbetingelser. Hvis man har ansatte der arbejder udenfor, så sørg for varm beklædning til alt slags vejr og gode beskyttelsesko hvis man er på et risikofyldt job. Hvis man har ansatte indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan ting som bløde kontorstole, der kan vippe og hæve sænkeborde spille ind. Det kan egentlig også været lækkert udførte interiør og andet indendørs kunst, og luksuriøse ismaskiner som Nemox Gelatissimo Exclusive eller lignende!

Samarbejdspartner care

Typisk så har vi firmaer en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget firmaer og alt for lidt som mennesker af kød og blod. Når vi begynder at analysere dem lidt mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Så snart det bliver køligt udenfor og man ved din indkøbers datter lige er blevet 3 år, så sender man selvfølgelig en flyverdragt, som du har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Tilfør dit netværk værdi

Netværket er noget af det mest betydningsfulde man har af interne ressourcer! Uanset om man arbejder som elektriker, marketing ekspert eller noget helt andet, så er det utrolig vigtigt at have stærke og gode forhold til andre fagpersoner. Små faktorer kan gøre kæmpe forskelle! At give et tip om søgeordsanalyse eller give en symbolsk gave som for eksempel altankasser til altanen ! At håndtere menneskene i det faglige netværk med varme og omsorg giver så meget retur

Dine kunder er dit levebrød

Kunderne de er bare derude. Du er til for dine kunders skyld. Det er hele fundamentet og det er afgørende man begriber dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familie opstilling og parterapi eller sælger dem compound buer, så er det samme type issues. Man er til for dem. Det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis du ikke kan opretholde den relation, så har man som firma ikke nogle eksistensberettigelse! Således er det en anbefalelsesværdig ide at levere værdi til kunderne også hvis man ikke sælger dem noget direkte. Det kan være helt små ting, som hvis du for eksempel foregriber andre issues, som du forventer at dine kunder vil støde på, så hjælp dem på vej der. Du er eksperten!

Det er vores håb, at du kan benytte mange af ovenstående faktorer i dit foretagende, selvom det er mindre spændende at relatere sig til.

Skriv et svar

Your email address will not be published.